Sat, 16/12/17 - 07:50

Volledige artikels of fragmenten op blogpagina’s?

Read More

Tonen jullie fragmenten van jullie blogposts op de pagina’s van jullie blogs? Of echt het hele artikel? Of hangt het er een beetje van af hoe het bericht eruit ziet?

Read MoreHet is weer zo’n keuze die een blogger moet maken, waar toch wel goed over moet worden nagedacht. We hadden het in een vorig artikel reeds over keuzes die moeten worden gemaakt voor de homepage inzake aantal artikels. Maar ook hoe die blogposts worden gepresenteerd, kan verschillend zijn.

Zo is er de mogelijkheid om op een pagina de volledige artikels te publiceren. Er blijkt echter hoe langer hoe meer een tendens naar het zetten van fragmenten op pagina’s, met een “meer lezen”-tag waar de lezer op kan klikken om de rest van het artikel te zien.

Het voordeel is dat je met fragmenten misschien de overweging kan maken om meer artikels per pagina te tonen. Er is dan ongetwijfeld wel iets bij dat een lezer interesseert. Ook neemt laden minder tijd in (voor zover dat tegenwoordig nog een probleem vormt) – al is een snelle website wél belangrijk voor je zoekmachinerankings. Qua lay-out kan ook fijner gewerkt worden. Door met fragmenten te werken heeft elke entry ongeveer dezelfde lengte.
Let er wel voor op dat je door fragmenten te gebruiken de aandacht van de lezer veel sneller moet kunnen trekken. Een sterke titel en een boeiende eerste alinea zijn dan uiteraard onontbeerlijk! Een mooi voorbeeld is de blog van Suivo, waar er met grote beelden wordt gewerkt en een korte inhoud. Dit is duidelijk, efficiënt en toch ook mooi voor de bezoeker.

Wie ervoor kiest om zijn artikels in volledige lengte te posten, schrijft misschien dingen die zich niet goed lenen tot knippen. Sommigen zijn er ook van overtuigd dat zij die wel fragmenten gebruiken dit louter doen om meer pageviews te verkrijgen en doen dit dan uit principe niet. Lezers moeten niet extra klikken op een blog die de volledige artikels publiceert: slim gezien, want het is bewezen dat lezers die 3 keer moeten klikken het vaak opgeven. We zijn lui geworden op het internet!

Beide keuzes hebben voor en nadelen. Wat werkt voor jullie, en waarom?

De Auteur

Geef uw mening


*