Fri, 19/01/18 - 00:15

Kom alles wat je nog niet wist over je blog te weten dankzij Google Analytics!

analytics

Of een blog succesvol is wordt over het algemeen uitgedrukt in het aantal bezoekers die hij krijgt. Het is niet per definitie zo dat een blog die inhoudelijk sterk is altijd de meeste bezoekers heeft, en omgekeerd is het niet zo dat blogs met enorm veel bezoekers altijd een baken van kwaliteit zijn. analyticsMaar, en dat staat onomstotelijk vast, de blog met de meeste bezoekers is degene die het grootste bereik heeft. En dat heb je zelf graag, maar dat heeft ook voordelen voor samenwerkingen met bedrijven uiteraard.

Veel bezoekers is dus altijd goed. Maar wie zijn die bezoekers? Welke leeftijdsgroep bereik je het meest, en waar bevinden je lezers zich? Hoe hebben ze je blog gevonden, naar wat waren ze op zoek? Zijn ze langer gebleven, of vonden ze de inhoud niet interessant genoeg en hebben ze meteen weggeklikt? En degenen die regelmatig terugkomen, hoe zien zij je blog?

De simpelste tool om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen op je blog is Google Analytics. Analytics is makkelijk in set-up en heel eenvoudig om te begrijpen. Het kon beter georganiseerd bij elkaar staan, naar onze bescheiden mening, maar het heeft wel alle informatie om je een beeld te geven.

Om met Analytics te kunnen werken heb je een Google account nodig. Wie Gmail of Blogger gebruikt, heeft er al zo eentje, maar een aanmaken gaat ook. Analytics zal dan een code genereren met daarin de unieke code voor jouw website: je Web Analytics Property ID. Het begint met UA en wordt door een aantal cijfers gevolgd.

  • Heb je een Blogger-blog of host je een eigen WordPress, dan heb je enkel die code nodig. Blogger heeft al een vak voorzien voor je Analytics code op de Settings-pagina, en voor WordPress moet je een Analytics-plugin toevoegen.
  • Gebruik je eender wat anders, zoals een WordPress.com blog (WordPress maar zonder zelf te hosten dus), dan moet je de ganse code die je van Analytics krijgt ergens op je website plakken. Op een WordPress.com account kan dat in een text-widget bijvoorbeeld.

Om informatie te vinden over je blog, moet je naar het Analytics Dashboard. Hier staat zo’n beetje alles verzameld: het aantal bezoekers, vanwaar ze op je blog zijn terecht gekomen, van welk land ze zijn, etc. Je kan ook extra widgets toevoegen. De keywords waardoor mensen bij je terecht komen kunnen bijvoorbeeld interessant zijn om weten: ze geven aan wat je bezoekers interessant vinden.

Analytics leert je in een oogopslag een hele boel nieuwe dingen.

  • Wie zijn je bezoekers? Van waar komen ze en wat zijn hun interesses? Als je weet voor wie je schrijft, kan je je stijl hieraan aanpassen.
  • Welke onderwerpen zijn het populairst op je blog? Je kan op basis hiervan je content bijsturen, eventueel in samenspraak met een professioneel copywriter.
  • Welke zoekwoorden gebruiken bezoekers om op je blog terecht te komen? Help hen te vinden wat ze zoeken: maak van die zoekterm bijvoorbeeld een categorie of een tag, of wijd er eventueel een aparte pagina aan.

Je kan veel leren uit Google Analytics maar geef het eerst wat tijd vooraleer je conclusies begint te trekken. Het juist interpreteren van de gegevens is heel belangrijk. Exporteer op geregelde basis de gegevens over je blog, zodat je makkelijk kan vergelijken. Op die manier kan je alle wijzigingen op je blog goed blijven opvolgen!

De Auteur

Geef uw mening


*