Sat, 16/12/17 - 07:50

Interne links: bied je lezers een extraatje

links

Links zijn boeiend. Daar zullen we het op bloggers.be nog uitgebreid over hebben. Maar het moet niet altijd van jouw blog naar iemand anders zijn webstek zijn. Of van ergens anders naar jou.

Intern linken is zeker ook nuttig. Wanneer lezers op een bepaalde blog terecht komen dankzij een zoekmachine, wil dat zeggen dat ze een uitgesproken interesse hebben voor een bepaald onderwerp. Ideaal dus wanneer jij degene bent die ze niet alleen blij kan maken dankzij de zoekresultaten, maar ook door op je eigen pagina nog iets te vertellen dat hen verder kan helpen en boeiend kan zijn.

Uiteraard moet die interne link dan ook wel echt relevant zijn. Hij moet verband houden met het onderwerp waarover de huidige post gaat, want anders zal je de interesse van de bezoeker ook meteen weer kwijt zijn.

Je kan intern linken op twee manieren.

  1. Ofwel verwijs je expliciet naar een ander bericht dat je reeds eerder plaatste. Een ander bericht verklaart misschien een begrip dat je gebruikt, of geeft nadere toelichting over een concept. Dit kan belangrijk zijn om je huidige post beter te begrijpen. Voor de meeste blogs, inclusief deze, is dit een zeer goede strategie.
  2. Je kan ook linken naar een pagina waarop je alles verzamelt met een bepaalde tag. Stel dat een blog over smartphones de laatste nieuwe BlackBerry presenteert, zou een mogelijke manier van linken verwijzen naar een pagina zijn waarop alles met de tag “BlackBerry” wordt weergegeven. Bij onze klant Relaxy kozen we deze aanpak om klanten naar verzamelpagina’s met locaties per provincie en gemeente te sturen, omdat dit voor de eindgebruiker én voor de zoekmachine een goede, duidelijke manier van werken is.

De tweede manier van linken is wel minder concreet als de eerste uiteraard. In het eerste geval ga je echt extra lectuur aanbevelen. In de tweede laat je de lezer meer de keuze.

Intern linken is ook voor je eigen blog een goede zaak.

Lezers raken meer vertrouwd met jouw blog en je visies. Het geeft je de mogelijkheid om ouder werk te presenteren. Tegelijkertijd zet je bezoekers aan tot het spenderen van meer tijd op je blog, en levert intern linken ook extra pageviews op. Misschien blijft de blog wel hangen bij die toevallige bezoeker, en mag je hem al gauw tot je vast publiek rekenen.

Er zijn zo veel manieren om op het internet aan informatie te komen, dat belangrijk is om bezoekers op makkelijke manier alles te presenteren dat je maar kan.

De Auteur

Geef uw mening


*