Fri, 15/12/17 - 02:23

Hoe schrijf je een goede productreview?

review

reviewBloggers delen wel eens graag zelf geteste producten met de wereld. Beautyblogs en techblogs doen dat relatief vaak: een nieuwe lipstick of een nieuw gsm-toestel krijgen dan een mooie review, volledig met foto’s en soms zelfs filmpjes. Dit is de perfecte manier om het aan te pakken!

Geef volledige informatie.

Zorg dat je goed op de hoogte bent van waarover je schrijft. Vaak krijgen bloggers producten opgestuurd door bedrijven of persagentschappen, en dat is natuurlijk leuk, maar als je er iets over wil vertellen, zorg dan dat je goed weet wat je zegt. Doe wat onderzoek naar het merk, of voorgaande producten. Zorg dat je weet wat de algemene mening is rond het product.

Creëer een verlangen.

Waarom zouden je lezers dit product ook moeten proberen? Wat vind je top? Beschrijf de positieve eigenschappen, maar laat ook negatieve eigenschappen niet weg. En als de negatieve ervaringen doorwegen, dan is dat ook zo. Zorg in ieder geval dat je review gebaseerd is op eigen ervaringen en geef telkens redenen mee. Als blijkt dat je vooroordelen had ten opzichte van het product, is je verslag niet meer objectief en weinig geloofwaardig.

Vergelijk.

Geef vergelijkbare producten. Welke dingen vond je beter, en waarom? Welke vond je slechter? Extra informatie wordt door lezers ook wel geapprecieerd: ze kunnen op basis van jouw verslag dan een keuze maken. De vergelijking kan op verschillende vlakken: kwaliteit, prijs, … Probeer te ondervinden wat jouw lezers het interessantst vinden. Ikzelf kreeg bijvoorbeeld van Pabo een massagekaars opgestuurd – en vond deze totaal niet omwille van de ingrediënten. Ik heb toen zelf een alternatief gevonden en mijn lezers getoond dat ze op MassageKaars.be handgemaakte massagekaarsen konden vinden, mét correcte info én duidelijke tips. Eerlijk is eerlijk!

Reviews op je blog zetten de deur open naar samenwerkingen met producenten, dus het is belangrijk om dit soort dingen met de grootste zorg aan te pakken. Geen schrijffouten (dat mag natuurlijk nooit), gestructureerde opbouw en ook hier weer genoeg beeldmateriaal. Wist je dat publiciteitsfoto’s meestal gratis door de producenten worden aangeboden? Een gemakkelijke en goedkope manier om foto’s van erg goede kwaliteit op je blog te krijgen!

De Auteur

Geef uw mening


*