Mon, 11/12/17 - 14:46

Hoe lang moet een blogpost zijn?

length

Het internet is de makkelijkste manier om snel aan informatie te komen. Snel is hier het magische woord: het moet vooruit gaan. De internetgeneratie heeft geen geduld – iets waar de ouders van de internetgeneratie zich veelal aan stoort. Maar het aanbod is zo groot dat zorgvuldig het aanbod leren doorgaan en de informatie selecteren die interessant lijkt op zich al een kunst is.

Wil je je publiek aanspreken? Dan is het raadzaam om kort en slim informatie aan te bieden. Beknopt, maar wel alles zeggend. Rond de pot draaien vinden lezers niet boeiend, en dan haken ze af.

tekstHoe pak je dit aan?

Voor je begint met schrijven aan een blogpost, is het interessant om eerst even in trefwoorden of kernzinnetjes te noteren waar je het precies over wilt hebben. Zo vermijd je dat je eindeloos gaat uitweiden over allerlei aanverwante maar minder relevante onderwerpen voor dat wat je wilt zeggen. Je kan beter to the point blijven wanneer je al een kapstok hebt waar je je tekst aan kan ophangen.

Voor SEO-doelen is een post best meer dan 250 woorden. Het is makkelijker om relevantie aan je artikel te geven ten opzichte van de keywords die je erin verwerkt. Tussen 400 en 600 woorden is de richtlijn die meestal wordt meegegeven: genoeg om een stevige informatieve tekst te hebben, genoeg om zoekmachineoptimalisatie zijn werk te kunnen laten doen. Gebruik ook genoeg tussentitels en witruimte. Deze technieken maken het makkelijker voor lezers om de informatie te scannen en zorgen ook voor een betere leeservaring.

De regels rond hoeveel woorden een blogpost moet bevatten, is waarschijnlijk de meest arbitraire van het hele blog-gebeuren. Soms zit je zonder het te beseffen al gauw over de 400 woorden. Over andere onderwerpen valt dan weer minder te vertellen, en dan is zelfs 250 woorden schrijven zonder gezwets al moeilijk. En iets wat uitgebreider zou moeten zijn proberen in 250 woorden te proppen, zou gewoon onzinnig zijn.

Een bericht op een blog is klaar als het alles zegt wat je wilt zeggen. Als tijdens het schrijven dan ook nog eens rekening hebt gehouden met zoekwoorden waar je voor wilt ranken en deze slim hebt geplaatst, dan zit je goed.

De Auteur

Doet de redactie voor bloggers.be en zorgt dus voor het dagelijks leesvoer! Houdt iedereen via Facebook en Twitter op de hoogte van onze belevenissen. Bestelt elke middag de broodjes voor het bloggers.be-team en bakt af en toe cake op het werk.

Geef uw mening


*