Mon, 18/12/17 - 06:14

Hoe correct omgaan met persberichten? Negeren, verwerken of zomaar kopiëren?

persbericht

Persberichten worden door onder andere PR-bedrijven gebruikt om aan journalisten te laten weten wat er nieuw is. Dat is alleszins de bedoeling. De organisatie waarvan het persbericht uit gaat, probeert via een persbericht een breder publiek aan te spreken, door een tussenpersoon in te schakelen. De schakel is over het algemeen de media, met als bekendste spelers televisie, radio en krant. Om opgepikt te worden door de media, moet het gegeven wel een bepaalde nieuwswaarde hebben. Het feit moet de moeite zijn om doorgegeven te worden.

persberichten verwerkenMet de felle opkomst van blogs, ging binnen de PR en communicatie een heel nieuwe wereld open. Blogs hebben over het algemeen een specifieker onderwerp, wat in vele gevallen in het voordeel van het product of feit kan spelen. Met radio, televisie of kranten moet je al enigszins geluk hebben dat de journalist toevallig interesse heeft in wat wordt meegedeeld. Als je dit gericht naar een enthousiaste blogger kan sturen, mag je er als PR-medewerker al bijna van uit gaan dat het gepubliceerd zal worden.

Bloggers worden overstelpt met persberichten, zeker wanneer je blog inmiddels een zekere status heeft bereikt. Maar ook kleinere bloggers zijn voor PR-mensen interessant: hoe meer gehoor, hoe liever ze het hebben. Tenslotte is het een stukje gratis reclame, wanneer je hun persbericht verwerkt in een blogpost. Best ga je dus wel enigszins kritisch om met de inkomende persberichten.

  • Schrijf niet zomaar om te schrijven. Heeft het persbericht wel degelijk meerwaarde voor jouw blog? Leunt het onderwerp aan bij het onderwerp van je blog? Pas als je op deze twee vragen eerlijk “ja” kan antwoorden, loont het de moeite de informatie uit het persbericht op te nemen.
  • Schrijf niet klakkeloos over wat er in het persbericht staat, ook al is dat in feite waar een persbericht voor dient. Creëer unieke inhoud door te hertalen, anders te verwoorden en een persoonlijke mening of visie te geven omtrent het onderwerp. Je wilt mensen verrassen met je berichten en een reactie proberen los te krijgen, en dit doe je best door een geboeid verslag te schrijven van de nieuwe informatie.
  • Blijf jezelf. Ook al komt het bericht van een bekend persagentschap, of gaat het bericht over een bekend merk – als het niet aanleunt bij jouw stijl of thema, laat dan dit nieuwtje aan je voorbij gaan. Je blijft sowieso nog op de contactlijst van die mensen staan. Elke extra mail die zij verzenden is een extra kans op reclame.
  • Durf kritisch zijn. Wanneer je iets bereikt waar je niet gelukkig om bent, mag je dat ook gerust laten weten. Perfect om weerwerk te krijgen. Let wel op dat wat je schrijft nog altijd waar is. Doe verdere research, informeer jezelf goed, en geef een uitgesproken mening.
  • Informeer je lezers volledig en goed wanneer je besluit het persbericht op te nemen. Doe dit ook zo snel mogelijk: je wilt absoluut bij de eersten zijn.

Bloggers zullen ook in de toekomst belangrijk blijven voor PR. Niet alleen persberichten worden uitgestuurd, maar ook producten en stalen belanden wel eens op bloggers’ bureautjes. En dat is vrij logisch: bloggers hebben een directe invloed op het publiek waar ze voor schrijven, en bereiken ook een geïnteresseerd publiek. Het biedt persagentschappen de mogelijkheid om werk- en tijdbesparend te werken.

Eens te meer wordt hieruit duidelijk hoe belangrijk het is als blogger om je thema bekend te maken. Je wilt behoren tot een vast onderwerp, een keuze maken en je ergens op toespitsen loont zeker de moeite!

De Auteur

Doet de redactie voor bloggers.be en zorgt dus voor het dagelijks leesvoer! Houdt iedereen via Facebook en Twitter op de hoogte van onze belevenissen. Bestelt elke middag de broodjes voor het bloggers.be-team en bakt af en toe cake op het werk.

Commentaar

  1. Bert · mei 8, 2012

    Ook naar zoekmachineoptimalisatie toe is het zomaar overnemen van persberichten een potentiëel gevaar. Google (en Bing for that matter) ziet letterlijk overgenomen tekst als duplicate content en zal vaak slechts één of een beperkt aantal van dat soort pagina’s opnemen in zijn index.

    Ik ben dus ook groot voorstander van een meer editoriale aanpak van persberichten! :)

Geef uw mening


*