Sat, 16/12/17 - 23:56

Hoe bedenk je een goede titel voor een blogpost?

titel

Herinner je je nog de boekbesprekingen in de lagere en middelbare school? Een standaard vraag aan het begin was altijd waarom je specifiek dat boek had gekozen. Velen van ons zullen daar dan hebben op geantwoord dat de kaft er leuk uit zag, of dat de titel interessant leek. En die titel, dat is ook op een blogpost van toepassing.

Als je blog een goede lay-out heeft, zal de titel meer opvallen dan de rest van de tekst. Maar die titel moet er dus niet alleen uitspringen op de webpagina. Hij moet ook aantrekkelijk zijn, uitnodigen tot verder lezen. Zeker wanneer je werkt met een “lees meer” knop, waarbij de lezer om het volledige artikel te zien moet verder klikken. Geen boeiende titel gaat weinig clicks opleveren uiteraard.
Verder zal je je titel ook gebruiken om je nieuwste post te berichten op social media zoals onder andere Facebook of Twitter. Ook hier geldt dat je mensen wilt overtuigen om je artikel ook effectief te lezen.

Overtuigen is de boodschap, maar hoe doe je dit? Een paar ideeën kan je alvast in je achterhoofd houden.

  • penBegin de titel met een vraag, en beantwoord die dan ook in je artikel. Of beantwoord die helemaal niet, gebruik hem juist als contrast om reactie uit te lokken. Let met dit laatste wel op: geef weer waarom je geen antwoord kan geven of waarom die vraag controversieel is. Je wilt je lezer niet wegsturen met het gevoel dat hij voor niets geklikt heeft, hij zal zich bedrogen voelen.
  • Geef aan dat je iets bijzonders gaat vertellen. Woorden als “nieuw”, “speciaal” of “verbluffend” kunnen hierbij helpen. Lezers willen wel weten hoe het zit met die inzichten of bevindingen. In het algemeen is gebruik van slimme adjectieven een goede zet. “Wat ik vanochtend tussen mijn boterham legde” klinkt veel minder tof dan “Wat voor spectaculairs ik vanochtend tussen mijn boterham vond”.
  • Gebruik een oxymoron. Deze stijlfiguur die in de literatuur vaak voorkomt is een beproefde techniek om reactie uit te lokken bij de lezer, meestal die van verrassing, maar vanzelfsprekend ook interesse. Om een klassieker te noemen: Kundera’s “De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan”.
  • Noem een aantal, geef een opsomming. Mensen hebben het graag duidelijk, en een opsomming leest vlot. Iets als “3 manieren om gezonder te eten” is interessant en gaat niet teveel tijd innemen om door te lezen. Voltreffer!
  • Zorg dat je wel de kernwoorden opneemt. Niet alleen is dit SEO-gewijs slim, ook weten lezers dan meteen waar je het over gaat hebben. Desnoods doe je het met een dubbele punt. “Waarom mijn filmavond gisteren enorm hard tegensloeg: Chronicle” zou bijvoorbeeld een idee kunnen zijn.

Er zijn nog veel andere manieren om een boeiende titel te verzinnen. Hou het verrassend, intrigerend, uitnodigend, maar blijf bij de zaak!

De Auteur

Doet de redactie voor bloggers.be en zorgt dus voor het dagelijks leesvoer! Houdt iedereen via Facebook en Twitter op de hoogte van onze belevenissen. Bestelt elke middag de broodjes voor het bloggers.be-team en bakt af en toe cake op het werk.

Geef uw mening


*